dimarts, 10 de maig del 2011

Més enllà de la veritat objectivista: la utilitat constructivista

Xoca saber que, a vàries cultures, el concepte de "veritat" ni tan sols existeix. La seva realitat està omplerta d'altres significats, per ells és totalment irrellevant aquesta noció que ens ha obsessionat durant mil·lennis.

Sembla que ens haguem d’aferrar a alguna cosa “certa” (Déu, teories, ciència empírica...), ja que la incertesa de les respostes incomoden aquestes ments que no paren de fer-se preguntes.

Al llarg dels segles, en la nostra cultura han quedat moltes empremtes d’aquest esforç epistemològic per accedir a la Veritat, tant en el terreny de la filosofia, com de la religió o la ciència.

Dins el camp de la Filosofia, pensadors de criteri gairebé antagònic compartien l’ànsia de poder accedir a la Veritat; els racionalistes refiant-se de la raó, els empiristes confiant en els sentits...

La religió, per la seva banda, professa la veritat moral, inalterable pel seu caràcter intrínsec de certesa divina inqüestionable. S’accedeix a aquesta veritat mitjançant la fe.

La ciència epistemològicament objectivista concep que l'observador pot enregistrar fidedignament la realitat externa i independent d'ell.

Un punt comú entre filosofia, religió i ciència objectivista seria assumir que existeix una realitat vertadera i que l’ésser humà pot accedir-hi, encara que el plantejament de les vies variï.

En les darreres dècades, no obstant, diverses disciplines científiques s'han topat amb innombrables descobriments contraris a aquesta suposada veritat objectiva.

Per citar alguns exemples, la física quàntica (el principi d’incertesa d’Heisenberg, el gat de Schrödinger), la biologia (l’autopoiesis Maturana i Varela, la proporció de 100.000 neurones que processen i creen la informació per cada cèl·lula sensorial que porta informació dels sentits (1 cèl·lula capta dels sentits, 100.000 modulen aquesta informació!), la cibernètica de segon ordre, la filosofia de la ciència (Popper, Lakatos) i la psicologia (la Teoria dels Constructes Personals de G. Kelly, la teoria evolutiva de J. Piaget, la teoria socio-cultural de Vigotsky o el Construccionisme Social de Gergen, entre moltes altres).

Així, davant la crisi objectivista, s'han anat postulant teories d'epistemologia constructivista. Aquestes últimes comparteixen una mateixa postura epistemològica: conceben que la realitat no és accessible per un observador extern a ella que la capta directament a través dels sentits, sinó que l'observador la construeix en base a les percepcions provinents de la seva observació.

Un exemple físic en què és notori que l’observador no és independent a la realitat que intenta observar, és que la naturalesa de la llum es capta en forma d’ones electromagnètiques o de partícules atòmiques depenent de l’instrument de mesura utilitzat, no de la naturalesa intrínseca de la llum.

En efecte, pels constructivistes, la realitat no se'ns presenta directament, sinó que ha de ser construïda. No tenim, doncs, accés directe a la realitat independentment de les nostres construccions o esquemes culturals, socials, psicològics, dins els límits determinats per la nostra espècie.

El trànsit de la ciència objectivista a constructivista, en síntesi, consisteix en què: la visió del món canvia de mecanicista i/o formista per passar a organicista i/o contextualista; el coneixement deixa d’entendre’s en base al fragmentalisme acumulatiu passant a l’alternativisme constructiu; l’ésser humà deixa de ser considerat reactiu, passiu, determinat per l’entorn i aïllat del medi social, per passar a ser proactiu, propositiu, en relació dialèctica amb l’entorn i integrat en el seu medi social. Per últim, el valor de Veritat de l’objectivisme (que suposa que la proposició certa es correspon inequívocament amb la realitat) es substitueix pel valor d’ús; aquesta utilitat ve donada per la seva capacitat predictiva i la seva coherència amb la resta del sistema.

Per tant, pel constructivisme (cada vegada més influent en la ciència i la filosofia), el coneixement és “cert” o “fals” segons la perspectiva que hem escollit assumir. La qüestió, doncs, ja no es basa en si les hipòtesis són certes o falses, sinó en quina d’elles pot ser l’eix de referència més útil per traçar cursos d’acció alternativa i per atribuir significat al feedback de l’experiència futura.

Així, un element o un concepte adquireix caràcter de "veritat" pels éssers humans en un procés de construcció i reformulació de significats. Per tant, no és que tot pugui col·lar-se dins l'etiqueta de "veritat" ni tampoc que certes coses no puguin considerar-se "més certes" que unes altres (es considera la validesa per altres criteris: concordància amb coneixements previs, ajustament entre prediccions i resultats i acord social), però neguen rotundament la "única veritat", com un únic dogma vertader, com LA teoria vertadera.

Les limitacions de l'epistemologia objectivista estan reorientant les premisses científiques i influint en les postures filosòfiques (que ja tenien pioners “constructivistes” com G. Vico o I. Kant), però les doctrines teològiques seguiran inalterables, doncs la fe no deixa entrar el qüestionament a casa, ni que vingui acompanyat d’un exèrcit de proves.

Quin atribut d'utilitat comporta el terme de "veritat", doncs?

Potser peco de pensament simplista, però jo concebo aquesta "il·lusió de veritat" com la meva idea de perfecció, és a dir, com un fi últim impossible d'accedir-hi que serveix d'incentiu per progressar en un seguit d’aproximacions que tendeixen a l’infinit.

Tu què en penses? I no val dir “que el que dius (no?) és cert”.

7 comentaris:

  1. OH DIOS DIOS DIOS!!!!

    EL SUICIDI JOAN!!! HAVIA FET UN PUTO COMENTARI TANT LLARG COM LA TEVA ENTRADA I SE M'HA BORRAT!!!!!!!!!

    Ho sento però no puc tornar-lo a fer ni igual ni tant bé.

    Conclusió: que el constructivisme serà útil, però és contradictori.I peca del mateix que critica.

    Les premises me les preguntes un altre dia!

    ResponElimina
  2. Per açò convé copiar el comentari abans de pitjar "publicar", a mi també em va passar fa temps; ara sempre procuro copiar el que escric per assegurar-me que no s'esborri. Així s'eviten disgusts^^" Ho podries tornar a escriure, altra cosa (comprensible) és que ratlli tornar a fer l'esforç.

    Si m'exposes amb més detall la teva conclusió, per aquí o de paraula, la debatem. Suposo que has pensat en alguns aspectes que aparentment semblen contradictoris, que els alumnes també vam replicar al seu moment. La resposta que et pugui donar jo no es pot comparar amb la que et donarien els que ens responien a nosaltres, però puc intentar dissipar alguna "contradicció".

    El constructivisme (com l'objectivisme) es situa a nivell epistemològic, no a nivell teòric. Dius que peca del mateix que critica, però no es pregona com a única via vertadera per accedir al coneixement, sols formula una concepció. Crec que el criteri d'utilitat no l'he pogut explicar bé en tan curt espai, en parlarem si vols =)

    ResponElimina
  3. Dios Joan! Se m'han borrat ja dos comentaris que t'havia fet a aquesta entrada!

    Això és un desastre, en fi que jo no estic gens d'acord, perquè el constructivisme té més errors que aquells que anhelen la veritat.

    ResponElimina
  4. Si m'ho exposes (en persona, que aquí tot se't borra jaja), en parlem. És clar que tindrà alguns punts febles, com tota epistemologia, però dubto que en tingui tants com opines amb la informació de que disposes. Sé que t'incomoda el pensament relativista, però no només dubta de les teories absolutistes, també té les seves pròpies que no he esmentat =) Tampoc crec que s'hagi de fer comparativa per veure què és millor, tot es pot integrar complementàriament; ara, si el que busquem és posicionar-nos, perfecte, que cadascú es construeixi a l'epistemologia que més sentit té per ell/a

    ResponElimina
  5. Però el relativisme és la destrucció del sentit! Treuré la vida a algú!!!!

    ResponElimina
  6. Joan!

    Perdona per haver marxat sense dir res de casa teva, el cap em rebentava (ja ho vas veure abans de dormir i quan et vaig despertar), m'hagués agradat despedir-me, abraçades i escacs. Però el cap em rebentava i he fugit cap a una farmàcia i a dormir. He tingut migranya tot el dia. I no t'he despertat perquè no m'agrada molestar el descans de l'altre gent.

    Moltes abraçades i espero que ens veiem a la tornada. Bona experiència aquest estiu!

    ResponElimina
  7. Em retracto d'una cosa; constructivisme no és sinònim a relativisme, ja que no tot s'accepta com a possible veritat, el que sí que critica és l'existència d'una única veritat objectiva i defensa la utilitat de les hipòtesis per davant del seu valor de veritat. S'han d'escollir les hipòtesis més útils, al marge de que siguin més o menys "vertaderes"(això ningú ho podria assegurar)

    ResponElimina