dilluns, 4 d’abril del 2011

El navegant entre crisis

Ell no sap xinès, però ha llegit que aquest idioma no diferencia entre "crisi" i "oportunitat": són sinònims.

No és que ell vagi de crisi en crisi (i tiri perquè li toqui), no és que les busqui com a condició per a caminar, però tampoc no espera plàcidament a que apareixin abruptament, ni les intenta evitar fins que ja no es poden ignorar. En tot cas, no atorga a les crisis cap sentit negatiu, sinó la certesa d'un canvi i la incertesa de si serà positiu o negatiu. En tot cas, haurà estat necessari.

Ell sap que la seva estabilitat transcórre entre la crisi anterior i la propera, i que mentre duri el terratrèmol es destruiran parts anteriors d'ell, donant cabuda a altres de noves (possiblement millors que les existents), que per ara no coneix.

Ell intueix que aquests cicles són saludables, per això no s'esvera quan entra en crisi, ni tampoc no fa cas de la reacció alarmada de la gent en sentir-li dir que està entrant en crisi personal/existencial. Per ell, és una manera de dir "canvi d'estructures".

Ell no s'aferra a l'estabilitat dels períodes no-crisi, perquè sap que resistir-se a transformar-se davant indicis de necessitat, implica no evolucionar, estancar-se, perpetuar-se, sense progressar en cap direcció (o potser només en unes poques, obviant les més útils).

Algunes de les crisis que pateix ell, són fruit d'adonar-se'n que està seguint un rumb que porta a un destí que no el satisfà (direcció que potser va traçar temps enrere i la seguia per no haver pensat altres alternatives, o potser fou delimitada per altres), i llavors, en adonar-se que no vol seguir aquest encaminament, es diu: para't, emproa't, que la vela flamegi i la nau es quedi de través, a la deriva, fins que sàpiga de nou per quines aigües navegar.

I no passa res per reconèixer la incapacitat de seguir com fins ara i donar-se un espai per projectar-se creativament diferent. Així s'assegura que, quan viri, haurà girat el timó cap allà on es vol dirigir i no com a resposta al malestar produït per la inèrcia.

Ell no té pànic a les sacsejades que les crisis produeixen. El que l'aterroritza de debò és la inèrcia mantinguda per la por al canvi. És comprensible que es temi a aquest canvi tan essencial; és una juguesca, on el que s'hi aposta et posa a prova perquè t'encares contra tu mateix i no pots saber si els guanys seran majors que les pèrdues, si valdrà la pena construir sobre la dessolació, si podràs reinventar-te millor que el que has descobert que ets. No es pot controlar ni predir el resultat, és totalment atzarós, i l'atzar sabem bé que posa la pell de gallina.

Malgrat tot, si una cosa té clara és que no hi ha res més cert que la incertesa. Encara que incomodi.

De les dues actituds adoptades en encarar-se amb un mateix, tot i que s'hagi escrit molt a favor de l'acceptació d'un mateix i en contra del desig de canviar-se, ell opina que malgrat és indispensable acceptar-se com un és, això no implica conformar-se i no apostar per canviar les parts millorables.

Ell no és ningú que conegui, ni tan sols sóc jo, només existeix com a projecte. És l'actitud que m'autorecomano adoptar davant les crisis. Estic orgullós de veure que cada vegada m'apropo més a aquest nou destí interior, i això que la travessia és mogudeta...

4 comentaris:

  1. Però llavors és un venut que davant de cada situació complicada, davant cada oportunitat o cada crisis canvia perquè el que passa a fora és massa complicat i és millor adaptar-se ell als canvis.

    I no és lloable la rigidesa, o més ben dit, l'estabilitat d'aquell que quan tot el seu voltant està en deconstrucció, es manté ferm, unit als seus ideals racionals?

    Aquell que es manté dret per poder donar un cop de mà a tots aquells que han perdut part de les seves parets o aquells que han aprofitat la ocasió per trencar-les i posar-ne de noves?

    Aquell que ha estat tant temps dret que ha pogut mirar-se a si mateix des de tot arreu i coneixer's en plenitud, i que és potser en els moments en els que no hi ha crisis que pot escollir que és el que vol canviar?

    Aquell que busca transformar el seu entorn? Aquell que fuig del seu ego i de buscar-se a si mateix i transformar-se i tornar-se a buscar indefinidament i trobar-se de nou amb cada petit canvi que tingui?

    Aquell tampoc és ningú, ni tant sols jo, però només és un projecte d'algú que si es conegués amb "ell", un dels dos no tornaria a casa.

    M'agradaria saber qui

    ResponElimina
  2. Bé, a mi m'ha agradat força. Trobo que 'algunes coses estan canviant' en la manera d'explicar, la manera de escriure... i m'agrada.

    A més aquest 'ell' imaginari on projectar desitjos o sentiments no està malament. Aquesta tècnica també te l'han ensenyat a classe d'escriptura?

    Ah! I curiosa la frase en cursiva tan tècnica del món nàutic. Ànims i endavant. Ah per cert... sento fer comentaris tan superficials (sobre la forma) i no sobre el contingut -com en Moli.

    Ànims

    ResponElimina
  3. Ambdós us complementeu: la forma és essencial per transmetre una idea de contingut.

    Sobre la forma (Albert):
    M'anima a escriure més seguit el fet de sentir dir que el resultat agrada. Encara que el curset d'escriptura m'ha perfilat i m'ha donat eines útils per millorar, no m'he basat en cap tècnica concreta apresa en el curset, per contra m'he inspirat en coneixements adquirits tant al màster com llegint sobre treball personal. Concretament, en la figura del "Jo ideal", de com t'agradaria arribar a ser; molt útil a l'hora d'establir objectius personals.

    Sobre el contingut (Moli):
    Crec que t'has creat la idea que aquest personatge canvia davant les crisis externes, del seu entorn. No parlava d'aquestes, sinó de la sana necessitat de replantejar-te si el teu trajecte personal és el millor que podries tenir pel teu gust. Un exercici de mirar endins i canviar el que es pot millorar, valorant el que t'agrada i que cal conservar. No parlo d'un que es desestructuri a la lleugera i sigui matèria amorfa, que s'acobla als canvis de l'entorn, sinó que independentment de si el medi és estable o inestable, un sigui capaç de qüestionar-se si el que creu, fa, sent i actua és una decisió conscient o una tendència heredada pel temps.

    Abraçades a tots dos =D

    ResponElimina
  4. Jajaja podrien ser dos llibres de filosofía:
    Vol. 1 Sobre la Forma
    Vol. 2 Sobre el Contingut

    Sigui com sigui, jo parlava de crisis, internes o externes, clar, si em parles de "l'exercici de mirar endins i canviar el que es pot millorar", llavors no és crisis, és exercici.

    I si volies dir exercici, llavors tot el que jo he dit, ja no serveix! O si serveix? De fet el que jo descrivia també pot fer el mateix exercici que tu proposaves!

    Al final tots contents. I l'Albert també.

    ResponElimina