És una creença fortament arrelada, potser per lo "justa" que sembla a simple vista.
Sento aquesta pregunta repetint-se com un eco que, de tant en tant, assimilo i, de tant en tant, no puc, de cap de les maneres. Creure's aquesta frase lloable, és, segons crec, o bé autoenganyar-se, o bé no voler encarar-se amb la realitat.
Em costa de creure que cap situació o decisió externa no provoqui diarrea emocional (em costa tolerar que no es senti impotència pels abusos de poder que caracteritzen tantíssimes relacions humanes, per les injustícies socials existents, per la manipulació de la massa que no té la virtut crítica gaire desenvolupada, per l'extinció de les espècies animals que s'han fet camí entre milenis d'evolució, per l'agonia del planeta sencer...). Em vénen al cap tantes situacions que m'incomoden i m'entristeixen i, així i tot, crec que un ha d'assabentar-se i sensibilitzar-se per les penúries dels que no formen part dels seus allegats, no conformar-se en la còmoda resignació.
Qui, com l'astruç, prefereix acotar el cap sota l'ala i no prestar atenció a aquestes realitats i altres, s'està protegint de la veritat, una postura que respecto, però que no em diguin que la merda del món és perfectament respectable: aquesta actitud submisa, de no-reivindicació de la justícia, és justament la que permet el que ens mareja per dintre als que no ens contentem en mantenir-nos al marge.
Crec que no s'està acabant d'entendre el concepte del respecte com a virtut moral: per a mi, no es tracta de sentir incondicionalitat davant totes les postures, acceptant-les sense jutjar-les. Encara que es desenvolupi una empatia tal que arribi a la comprensió de l'altre, l'esperit crític ha de prevaldre, per una raó molt senzilla: la més insignificant de les conductes té conseqüències: unes es restringeixen al propi individu que les emet (per exemple, com decidir entetenir-se en el temps lliure: fent quelcom útil i productiu o procrastinar, és el seu problema); no obstant, l'habitual és que les nostres decisions i accions també repercuteixin (encara que sigui d'una forma tan indirecta com imperceptible) a altres humans, rebent el que no mereixen.
Com podria l'ésser humà tancar els ulls davant l'amarga realitat? Com pot la gent no responsabilitzar-se per les conseqüències de les seves accions? Evidentment, no tindria gaire sentit començar a sentir-nos culpables per haver nascut en un país desenvolupat (econòmicament, no humanament), però fins i tot des d'aquí, decidir no comprar de productes que exploten els pobres treballadors per enriquir els còmodes empresaris, és una acció que pot canviar una tendència: sabent quines conseqüències tenen les nostres accions, accions que poden anar fer quelcom profitós a deixar de fer quelcom perjudicial. Les accions que no van en aquesta línia (segons el meu criteri), sí, són criticables, i hauríem d'estar oberts a admetre crítiques per tal de projectar conseqüències que, almenys, no mantinguin moltes injustícies.
Per desgràcia, el sentiment d'unitat es fragmenta amb la individualització i creix la distància entre el jo i els altres.
Abans només era intolerant amb la intolerància i l'únic que no respectava era la falta de respecte cap a les diferències. Ara entenc la necessitat de no acceptar el que resulta intolerable, com la comoditat de pensar que tota opció de vida mereix respecte.
Respecto en gran part tot el que has dit. És curiòs perquè ahir em vas parlar de "les realitats subjectives", estant d'acord amb això, però llavors avui parles de coses que són intolerables (amb lo qual jo estic completament d'acord).
ResponEliminaAquí critiques la individualitat i la subjectivitat al respecte totes les idees (o realitats) subjectives del que un creu que pugui ser bo, i algunes puguin no ser-ho. Llavors ja em dius que encara que algú ho considero bo, podria no ser-ho.
És una petita contradicció però m'agrada més l'entrada.
Dins la meva realitat subjectiva, es pot establir una prioritat de valors i una moral relativa. Ningú pot accedir a l'objectiva, si és que existeix, així que el que considerem intolerable depèn dels valors de cadascú, no et sembla?
ResponEliminaLa moral suprema, a grans trets, predica quina ètica seguir dins cada religió; si els que no en seguim una construim la nostra moral, qui pot demostrar que aquesta mereixi més respecte que una altra? Cadascú decideix què mereix o no ser respectat, però qui té la veritat absoluta?
Imagina que l'Ordre Universal contemplés que els humans evolucionem cap a l'autodestrucció, nostra i del planeta. El planeta arribaria a la fi (encara que no per mort natural, sinó assassinat), l'univers és molt més gran; uns astres neixen i d'altres moren. Potser el que vindria després seria millor del que hi ha ara, o potser seria com una segona oportunitat; en qualsevol cas, no podem saber quina veritat s'amaga rere les especulacions d'aquesta.
Doncs la teva moralitat, dintre una subjectivitat i a més a més relativista, llavors comença i on acaba allà on tu ho dictes. Com pots dir llavors que una cosa és bona o dolenta? Per els valors de cadascú?
ResponEliminaUna cosa és que diem que una cosa és intolerable per els "valors" que té cadascú, i que ho fem o ho diem no vol dir que sigui correcte. Llavors ja parteixes de la imparcialitat de tot judici. De què serveix fer lleis? de què serveix parlar ni tant sols de valors, si fins i tot el mateix valor tots el viurem diferent?
No creus que aquest Caos no es correspon a res del que veiem? Hi ha d'haver valors universals, hi ha uns Drets Humans, que parteixen d'aquest objectivisme, d'aquesta racionalitat. Gosa eliminar-los, crec que et trobaràs amb arguments sòlids que et dissuadiran d'aquesta idea.
No hi ha tal moral suprema, i tampoc l'ética és depenent de la religió, tot i que algunes religions vulguin incloure trets ètics en ella mateixa. La ètica basta els seus arguments en la raò i la religió en canvi en l'acceptació i la creença. Estem a dos esferes diferents.
Et pot demostrar que la teva moral mereix més respecte o més despreci aquell que faci ús de la raò, ni més ni menys.
Algú ha demostrat que el que hi hauria desprès seria millor que el que hi ha ara? No se perquè ens posem a parlar del futur ara. Tampoc aclareix el perquè cal consierar la objectivitat.
Em tornes a confondre amb aquest comentari, no em deixes clar la teva postura
La meva postura s'apropa més a l'entrada que al comentari que he fet (és a dir, a acceptar algunes veritats que jo considero absolutes i a no tolerar certes postures que crec que no mereixen respecte).
ResponEliminaSi et sóc sincer, en part he escrit tal comentari per poder llegir com refutaves alguns dubtes que m'aborden XD